dinsdag 15 november 2011

Wolfskinderen

Ik koos voor het thema Wolfskinderen, omdat ik vanuit mijn humane wetenschappen geschiedenis, daar extra geïnteresseerd in ben. Ik denk dat dit thema wel moeilijk is om beeldend te verwerken.

Wolfskinderen zijn kinderen die achtergelaten/verwaarloosd werden door hun ouders en opgevoed werden nadien door dieren. Dit kan gaan van vogels, tot wolven, tot beren,...

Hierin moet ik het gevaar zoeken. Uiteindelijk zijn de dieren geen echt gevaar voor de kinderen, aangezien ze ze opvoeden. Wat is het gevaar dan wel?

° Een gevaar is het verwaarlozen zelf. Zo ken ik verhalen waar kinderen opgesloten worden in een kippenhok en dan niets van taal leren en enkel kippenbewegingen kunnen uitvoeren. Eens die kinderen in de normale wereld terechtkomen, dan zijn ze helemaal van de kaart. Ze kunnen niet mee, ze hebben een oninhaalbare achterstand.

° Dus kan het gevaar voor het kind eerder liggen bij de overgang van dier naar mens? Dat ze er normaal uitzien in hun normale omgeving en absurd in de gewone mensenwereld.


Maar hoe moet je dit nu goed in beeld gaan brengen, zodat de tweelagigheid duidelijk word en het oordeel bij de toeschouwer kan liggen???

Geen opmerkingen:

Een reactie posten